مفروضات درمان   DBT  برای مهارت آموزی گروهی  نوجوانان

mother-daughter-on-bench-outside-300x200رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) یک مدل درمانی مبتنی بر شواهد در اصل توسط دکتر مارشا .لین هان توسعه یافته است. او متوجه شد که درمان های  شناختی رفتاری سنتی همیشه به  افرادی که  افکار خودکشی مزمن یا نشانه ای از اختلال شخصیت مرزی را تجربه می کنند  کمک نمی کند. از آن زمان،  DBT یافت شده است که برای گروههای مختلف ، از جمله نوجوانان موثر است.

یکی از مولفه های DBT علاوه بر مشاوره فردی هفتگی ، مهارت آموزی گروهی می باشد    . درجلسات گروهی، افراد در یک محیط کمک کننده و حمایت گر و با دریافت بازخوردهای اعضا ، می توانند مهارت ها را یاد گرفته و تمرین کنند و به ه. (مشاوره فردی می تواند روی این که چطور افراد می توانند مهارت ها را در زندگی شخصی خود بکار گیرند تمرکز کند  و همچنین به بررسی هر گونه  نگرانی و مسائلی که در طی هفته با آن روبرو بودند بپردازد.)

مفروضات مثبت برای مهارت آموزی گروهیDBT   برای نوجوانان

بسیاری از افراد این شوخی را در خصوص فرضیه  بکار می برند:” هنگامی که فرضیه ای می سازید از من و شما الاغ می سازید ” زیرا فرضیات ، اعتقادات ثابت نشده هستند. اگرفرضیه اشتباهی داشته باشیم و برای جمع آوری اطلاعات با استفاده از منابع معتبر زمان صرف نکنیم می توانیم به روابط خود صدمه بزنیم . با این وجود فرضیه ها می تواند  برای روند درمانی سودمند باشد. در ادامه به  فرضیات درمان DBT برای مهارت آموزی گروهی  نوجوانان  می پردازیم .توافق نوجوانان ، مراقبان شان و مربیان مهارت آموزی با این فرضیات می تواند مفید واقع شود .  ایده این است:

 پذیرش بیشتر، قضاوت کمتر و  فکر و عمل کردن   دیالکتیکی بیشتر (یکی از مفاهیم اصلی در DBT).

  • هر کس در گروه بهترین کاری که می تواند  انجام می دهد . افراد بهترین فکر ،  رفتار و هیجانی که قادر به بروزش در آن لحظه هستند را دارند . این امید وجود دارد که با گذشت زمان و تمرین ،  بهبود یافته و بهترین را نشان دهند.
  • هر کس در گروه می خواهد بهبود یابد . افراد نمی خواهند در همان احساس ، رفتار و شناختی که قبلا داشتند باقی بمانند ، آنها به عنوان انسان ، همیشه در تلاش برای رشد و گسترش معنادار روش های زندگی شان هستند.
  • هر کس نیاز دارد که بهتر انجام دهد و انگیزه بیشتری برای تغییر داشته باشد. این فرض با دو فرض اول دست به دست می دهند . افرداد در حالی که بهترین ها را انجام می دهند می توانند و می خواهند که بهبود یابند ، آنها نیاز دارند که بهتر انجام دهند ( رفتار کنند) و در عین حال انگیزه شان برای تغییر نیز افزایش یابد.
  • افراد ممکن است در  تمام مشکلات شان مقصر  نباشند ، اما بهر حال آنها مجبورند مشکل شان را خودشان حل کنند اگر کسی به سپر عقب ماشین شما بزند شما مقصر این تصادف نیستید اما این  شمایید که  هنوز  به پیگیری تعمیر ماشین تان نیازدارید. این همان مفهومی است که اعضای گروه بکار می گیرند.توجه : نوجوانانی که زیر سن قانونی هستند نیاز دارند که بزرگسالانی  آنان را در حل مشکلاتی  که خارج از کنترل یا توانایی شان است حمایت کنند .
  • زندگی دردناک اعضای گروه تا کنون هم ادامه دارد افراد به طور متوسط چالش های بسیاری را تجربه می کنند با این حال ، اگر شما تجربیاتی را که اعضای گروه از سر گذرانده اند بررسی کنید و مهارت گروهی DBT بیاموزید ، آنگاه دیگر مسخره به نظر می رسد اگر در نظر نگیرید که زندگی تان  ممکن بود دردناک تر و مشکل دار تر از الان باشد.
  • اعضای گروه باید رفتارهای جدید را  یاد بگیرند وذر همه  موقعیت های مهم زندگی شان آن را تمرین کنند . خیلی  عالی میشود وقتی عضوی از گروه می تواند استاد  مهارتی در درمان یا اتاق گروه شود . بنابراین اگر شما این مهارت ها را در بیرون  از اتاق درمان در طی هفته  بکار نمی گیرید شما وقت خود را تلف کرده اید. یعنی اینکه تمرین کنید و  و تصمیم به تجربه بکار گیری این مهارتها در زندگی روزانه داشته باشید.
  • هیچ حقیقت مطلق وجود ندارد. این یک مفهوم دشوارزندگی است . بوسیله ارزش نهادن به اعتبار دو دیدگاه، حتی زمانی که آنها مانند  دو قطب متضاد به نظربرسن د، افراد را قادر می کند که برای یکدیگر ارزش و احترام قایل شوند. این  مفهومی است که افراد یاد میگیرند چگونه دیالکتیکی فکر و عمل کنند.
  • نوجوانان و اعضای خانواده شان نمی توانند با DBT شکست بخورند . این یک مفهوم رادیکال برای برخی از مردم است. اغلب افراد در درمان یا خانواده به دلیل نداشتن انگیزه  ، تلاش یا پشتکار کافی  سرزنش می شوند اما در  DBT، سرزنش  موثر نیست (به علاوه، شما هرگز کسی  را که مبتلا به  استخوان شکسته است  برای این که به درستی خود را  درمان نمی کنند یا این که  به اندازه کافی برای التیام خود  سخت  کار نمی کند سرزنش نمی کنید ).

 

ترجمه : دکتر فاطمه قلی پور

منبع : http://www.goodtherapy.org/blog/dbt-treatment-assumptions-for-teens-in-group-skills-training-1102164

یک دیدگاه درباره;مفروضات درمان   DBT  برای مهارت آموزی گروهی  نوجوانان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.